Charakterystyka rowerów szosowych

Choć zainteresowanie nowocześnie wyposażonymi autami samochodowymi rośnie, na szczęście nie maleje grono osób, które preferują inny sposób przemieszczania się zarówno na co dzień do pracy lub szkoły, jak i w trakcie spędzania urlopu czy wakacji. Mowa tu o jeździe na rowerze. Wśród różnych rodzajów jednośladów dużą popularnością cieszą się tzw. rowery szosowe. Zobaczmy czy się one charakteryzują?

Rower szosowy do jazdy sportowej po twardej nawierzchni

Rower szosowy jest przeznaczony do jazdy po twardej drodze. Wyróżnia się mocno pochyloną do przodu pozycją kierowcy, celem zapewnienia opływowego kształtu i zwiększenia aerodynamiki jazdy, zwykle kojarzone są kolarstwem. Stąd ich potoczna nazwa to kolarzówki. W odróżnieniu od roweru trekingowego, czy też MTB ten typ roweru łatwo osiąga duże prędkości, głównie z powodu ultralekkiej wagi (między 5  a 10 kg) oraz dużych cienkich kołach i wspomnianej pozycji pochylonej kierowcy.

Jak zakupić dobry rower szosowy?

Przed zakupem, podobnie zresztą jak w przypadku zakupu każdego innego roweru, należy dokonać wyboru wielkości i rodzaju ramy. Rowery szosowe zwykle zbudowane są z dwojakiego rodzaju ramy: aluminiowej lub z włókna węglowego. Aluminiowa rama montowana jest zwykle w rowerach podstawowej i średniej klasy, celem zwiększenia przyjemności jazdy w zestawie niejako proponuje się wyposażyć rower w widelec i sztycę karbonową.

Szukając szybkiego i lekkiego roweru szosowego, nie ma jak rama z włókna węglowego, która dodatkowo przewyższa aluminiową lepszym pochłanianiem wstrząsów, choć niestety w przypadku awarii lub usterki gorzej się ją naprawia.

Patrząc za rowerem idealnym do szybkiej jazdy na drogach asfaltowych, trzeba postawić na właściwej jakości napęd, najlepiej jednego z trzech producentów: Shimano, SRAM lub Campagnolo. W rowerach wyścigowych nawet tych używanych przez zawodowych kolarzy, stosuje się już w tej chwili najczęściej hamulce tarczowe. Chociaż zdania są podzielone to hamulce tarczowe stosowane są nawet w profesjonalnych rowerach do jazdy tylko na "szosie".