Centrowanie koła rowerowego krok po kroku

Jazda na rowerze to jedna z ulubionych aktywności Polaków. Nie ma się co temu dziwić - w końcu faktycznie pedałowanie może dawać sporo frajdy i przyjemności, a przy okazji pozwala podziwiać piękne widoki czy odwiedzać ciekawe miejsca. Do tego, jazda na rowerze jest też świetną metodą na zgubienie zbędnych kilogramów, a także sposobem na trening.

W końcu nieprzypadkowo rowerki stacjonarne znajdują się na siłowniach i dają możliwość wykonania bardzo efektywnego treningu aerobowego. Jednak jazda na rowerze w terenie to właśnie to, co najczęściej wszyscy lubimy. Pamiętać trzeba jednak o tym, że rower jak każde inne urządzenie może potrzebować naprawy. Jedną z takich sytuacji jest uszkodzenie koła rowerowego, które wymagać będzie tak zwanego centrowania. Jak przebiega ono krok po kroku? W dzisiejszym wpisie zajmiemy się właśnie tym tematem!

Uszkodzenie koła rowerowego – jak może do niego dojść?

Zastanówmy się najpierw nad tym, jak może dojść do uszkodzenia koła w naszym rowerze. Mówimy oczywiście o usterce, która wymagać może centrowania koła. Warto tutaj od razu podkreślić fakt, że koła w - nazwijmy to - rowerze rekreacyjnym oraz dla dzieci nie są tak wytrzymałymi obręczami jak te droższe stosowane w rowerach MTB czy enduro. W związku z taką sytuacją koła te po prostu zdecydowanie łatwiej uszkodzić i często są to uszkodzenia wynikające z normalnej eksploatacji rowerów. Nawet podczas zwykłej przejażdżki możemy wjechać na krawężnik albo jakąś inną przeszkodę w taki sposób, że koło zostaje w zupełnie nieplanowanym momencie uszkodzone i hamulec zaczyna o nie ocierać, a w skrajnych przypadkach koło może wręcz ocierać się o widelec.

Czasem postawiony czy też zaparkowany rower może nawet tak niefortunnie upaść albo coś w niego uderzy, że koło również wykrzywi się w znaną nam wszystkim ósemkę. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być naprawdę sporo, jednak musimy pamiętać, że w większości przypadków jest to usterka, którą da się naprawić właśnie przy pomocy centrowania. Ale czym właściwie owo centrowanie jest?

Centrowanie – na czym właściwie polega?

Gdybyśmy chcieli jakoś zdefiniować pojęcie “centrowania koła”, to moglibyśmy powiedzieć, że tak naprawdę polega ono na poprawieniu naciągu szprych tak, by koło podczas obracania się nie “biło” na boki. Wynika to z faktu, że to właśnie poprawny naciąg szprych pozwala uzyskać i utrzymać kształt koła, bez którego nie będziemy w stanie komfortowo pojeździć na rowerze. I mowa tutaj w ogóle o jeździe rekreacyjnej, nie wspominając o profesjonalnej lub półprofesjonalnej. Jak więc widać, centrowanie koła to bardzo istotna sprawa – zatem gdy tylko mamy jakieś wątpliwości co do stanu obręczy i szprych w naszym rowerze, warto pomyśleć o w serwisie lub o własnoręcznej naprawie swojej maszyny.

Centrowanie koła - podstawowe informacje

Zanim jednak zajmiemy się samym centrowaniem koła, warto poznać podstawowe informacje dotyczące tego zabiegu. Przede wszystkim, musimy uświadomić sobie, że nie jest to czynność trudna, jednak czasem warto skorzystać w tym temacie z usługi serwisu rowerowego. Szczególnie, jeśli nie mamy doświadczenia, a nie znamy nikogo, kto mógłby nam pokazać, jak poprawnie zająć się samym centrowaniem. Ale do rzeczy – oto kilka przydatnych i totalnie podstawowych informacji, przydatnych podczas samodzielnego centrowania:

  1. Koło składa się z kilkudziesięciu szprych, a te działają trochę jak sieć, której zadaniem jest rozpraszanie naprężenia powstającego w kole podczas jazdy – szprych jest przeważnie od 20 do 36.
  2. Szprychy w standardowym kole to w połowie szprychy lewe a w połowie prawe. Określić to można patrząc na to jak szprychy biegną w odniesieniu do kołnierza piasty.
  3. Lewe i prawe szprychy są prawie zawsze ułożone naprzemiennie, a ta informacja będzie dość istotna podczas samego centrowania.
  4. Wszystkie szprychy naciąga się za pomocą nypli, czyli małych nakrętek umieszczonych przy samej obręczy, najczęściej kwadratowych.
  5. Same nyple są dostępne w kilku rozmiarach, zatem bardzo ważne jest dobranie odpowiednich nypli oraz użycie specjalnego klucza do centrowania, który powinien idealnie przylegać do nypla na co najmniej 3 jego ściankach.

Centrowanie – krok po kroku!

Jak przebiegać powinno samo centrowanie koła rowerowego? Zaczynamy od obracania kołem w poszukiwaniu miejsca, gdzie odchylenie koła od środka jest najbardziej widoczne. Następnie znajdujemy dwa nyple położone najbliżej tego punktu. Nypel szprychy znajdującej się po stronie, w którą koło się odchyla, czyli potocznie mówiąc “bije”, luzujemy. Robimy to ustawiając ten nypel w najniższym położeniu i obracamy go w lewo o ćwierć obrotu, natomiast sąsiedni nypel analogicznie obracamy o ćwierć obrotu w przeciwną stronę. Robimy tak, aby niejako "przeciągnąć" obręcz w jego stronę. Ważne, aby szprychy, które naruszaliśmy, chwycić w miejscu skrzyżowania z inną szprychą zlokalizowanego nieco bliżej obręczy i ścisnąć. Zabieg ten pozwoli na uwolnienie naprężenia powstającego na "krzyżu", a to zdecydowanie ułatwi nam centrowanie koła.

 

Wszystko to, o czym wspomnieliśmy, powtarzamy do momentu, w którym odchylenie koła będzie na poziomie nieprzekraczającym 1 mm. Oczywiście jest to proces dość mozolny, ale warto koło wycentrować dokładnie i dobrze!